söndag 24 augusti 2014

Mjölkglass med vanilj

Så var det glass-time igen! Då jag var ledig hela dagen gjorde jag själva glassmeten några timmar innan jag hällde allt i glassmaskinen, så den fick stå ett tag och dra i kylskåpet. Den här gången blev det en mjölkbaserad glass med vaniljsmak. För att göra det lite mer speciellt än bara vanlig vaniljglass gjorde jag också en snabb hallon-kakaosås till.

Mjölkglass med vanilj
2 port

2 dl Mjölk 3%
0,5 dl Socker (tog lite mindre än en halv)
2 Äggulor
1 rågat krm Vaniljpulver

Vispa äggulor, socker och vaniljpulver luftigt. Värm upp mjölken i en kastrull. Häll äggblandningen i den varma mjölken under vispning. Häll över i en bunke och låt stå i kylskåp. Sätt igång glassmaskinen och häll i blandningen. Kör i cirka 20 minuter, eller tills konsistensen ser bra ut. Min glass var lite lös, så jag ställde in den i frysen i cirka 10 min för att frysa till lite. 

Hallon-kakaosås

Frysta hallon
Lite vatten
Socker (efter smak)

Kakao (efter smak)

Hallon och vatten blandas i en kastrull och kokas upp. Såsen smaksätts med socker och kakao, allt efter hur man vill ha det. 

Update: Glassen blev hur god som helst, riktigt frisk och lätt inte lika tung som gräddglass! Fortfarande inte "riktig" köpeglasskonsistens, men mycket bättre än den förra! Lite lös, men det var nog för att tålamodet att låta den stå i frysen inte var så stort, och glassuget tog över... Hallonkakaosåsen passade perfekt till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar