fredag 8 augusti 2014

Blåbärsglass med digestiveströssel

Okej, nu har jag äntligen köpt en glassmaskin så nu är det dags. Utmaning vecko-glass-mys. Jag ska försöka, under hösten, att få tid till att göra min egen glass en gång i veckan. För att ha något mysigt att se framemot under veckorna, speciellt när regnet och stormen kommer, men också för att vem älskar inte att pröva olika glassmaker?!

För att det är första gången jag gör glass själv, ville jag börja ganska säkert, med blåbärsgräddglass. Använde till stor del grundreceptet för gräddglass, men ökade mängden grädde lite, så jag använde matlagningsgrädde (18% fett) istället för vispgrädde (38% fett). Äggen jag har hemma är väldigt små, därför tog jag två.

Ingredienser

2 äggulor
0,5 dl socker
1 dl lättmjölk
1 dl matlagningsgrädde
150 gram blåbär 
1 krm vaniljsocker

1,5 digestivekex med mörk choklad

Koka upp mjölk och grädde försiktigt och ta den från plattan. Vispa äggulor och socker och mosa ner blåbären och vaniljsocker. Häll ner blåbärsblandningen i gräddmjölken och värm upp till ca. 80-85 grader. Låt glassmeten svalna helt i kylskåp. Häll den kalla smeten i en glassmaskin och kör i ca. 30 min (efter 20 minuter hällde jag i fler blåbär).  Efter en halvtimme var min glass fortfarande lite lös, men det passade ganska perfekt eftersom Dansken inte kommer hem än på några timmar, så jag la över glassen i en skål och satte in i frysen. Till serveringen tänker jag krossa digestivekexen och ha som strössel.

Update - Efter ett antal timmar i frysen var det nu dags att smaka! Glassen var hård när jag tog ut den, och inte alls krämig... Kanske beror det på att jag använde matlagningsgrädde istället för vispgrädde... Så det var ett minus. Men smaken var det absolut inget fel på! God fräsch blåbärsglass! När jag får till konsistensen så blir det här nog riktigt bra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar